Wat is een hoge bloeddruk?

De waarden die gegeven worden door de wereld gezondheids organisatie (WHO) zijn als volgt:

hoge bloeddruk waarden

Om jezelf beter te kunnen monitoren kun je het beste zelf een bloeddruk meter kopen, die kun je al kopen voor 25 euro. Dat is handig omdat je dan zelf kunt zien wat er met je bloeddruk gebeurd voor en na het eten van bepaalde voeding. Zo leer je je eigen lichaam kennen.

De 3 belangrijkste dingen die je zeker moet doen in het geval van hoge bloeddruk zijn:

  • Bewegen
  • Zout reductie
  • Stress reductie

(Noot: als je het vetdieet volgt zijn de zoutbehoeftes anders! Dan heb je meer behoefte aan zout. Maar bewegen en stressreductie gelden altijd)

Bewegen

Een van de belangrijkste dingen om je bloeddruk te verlagen is te bewegen. Je zou elke dag een fikse wandeling moeten maken van zo’n 10.000 stappen. Daar heb je een App voor die je stappen telt. Je kan ook gewoon anderhalf uur wandelen, dat is ongeveer hetzelfde. Sporten mag natuurlijk ook, maar de meest natuurlijke en prettige vorm voor ons als mens om te bewegen is gewoon wandelen.

Uit het onderzoek: “Effect of aerobic exercise on blood pressure: a meta-analysis of randomized, controlled trials” gedaan bij mensen met een te hoge bloeddruk bleek dat door maar 3x per week te bewegen, 40 minuten per keer, de bloeddruk over een langere periode daalde met maar liefst 7 punten bovendruk en 6 punten onderdruk. Verder is overgewicht een van de meest voorkomende oorzaken van hoge bloeddruk.

Zout

Zout is niet per definitie bloeddruk verhogend maar iemand met een te hoge bloeddruk of op het randje zou de zout inname moeten beperken en er liefst mee stoppen. Mensen met een te hoge bloeddruk hebben meestal teveel natrium in hun systeem … natrium zit in zout. Kalium is de tegenhanger van natrium in ons lichaam. Die balans moet hersteld worden. Dat kun je doen door meer groenten te eten met minder zout.

Stress

Tsja, dat weten we allemaal wel, stress is niet goed voor je. Een beetje stress voor een examen is niet erg, de hormonen die dan vrijkomen maken dat je beter en scherper kunt denken, alerter kan reageren. Maar een langdurige stress maakt dat je lichaam uitgeput raakt en is niet goed voor je. Dat beinvloed dus ook je bloeddruk.

Als je weet dat je erg gevoelig bent voor stress of in zo’n periode zit dan kun je een aantal dingen doen:

  • Yoga en of meditatie, echt, er is ontzettend veel wetenschappelijk bewijs dat meditatie stress reducerend is. Maar we vinden het vaag en daarom doen we het niet. We hebben geen tijd en daarom doen we het niet. Iedereen zou per dag 20 minuten moeten mediteren, en iemand die geen tijd daarvoor heeft zou dat een uur moeten doen. (Ja, haha wat grappig van me…nee, het is een oud zen-spreekwoord).
  • Rhodiola gebruiken, rhodiola is bewezen stress reducerend

Op youtube en google kan je heel veel vinden over Rhodiola.

Bloeddruk en de hersenen

Een hoge bloeddruk kan leiden tot kleine onopgemerkte hersenbloedinkjes. Je kunt je voorstellen dat als de druk te hoog wordt, de kleine tere bloedvaatjes kunnen knappen. Als dat in cruciale gedeeltes van je hersenen gebeurd, kan je kans op ALzheimer met een factor 20 toenemen. Verder is het zo dat een hoge bloeddruk maakt dat de hersenen slinken. Onderzoek wijst uit dat mensen met een te hoge bloeddruk meer geheugenproblemen hebben en minder goed kunnen leren. Hun hersenen degenereren.

Caffeine

Caffeine zit in koffie, chocolade, cola, andere frisdranken en in mindere mate in thee. Onderzoeken wijzen uit dat niet bij iedereen de bloeddruk verhoogd wordt door caffeine. Maar als jij iemand bent met een te hoge bloeddruk, dan moet je er niet zomaar vanuit gaan dat het bij jou geen invloed zal hebben. Een aantal kopjes koffie op een dag kan je bloeddruk met 10 punten verhogen.

Alcohol

Vele onderzoeken op het gebied van alcohol spreken elkaar tegen. De onderzoeken lijken toch wel een overeenkomende factor te hebben en dat is dat alcohol niet goed voor je is…behalve een glas rode wijn per dag. Over het algemeen blijkt alcohol de bloedddruk te verhogen. Als je neigt naar te hoge bloeddruk, moet je opletten. Helemaal geen alcohol drinken is dan veiliger voor je.

Kruiden en voeding

Knoflook

Kruiden en voeding waarvan bekend is dat ze de bloeddruk verlagen zijn:

  • Knoflook, en als je daar niet van houdt of je partner kan er niet tegen, koop dan capsules; knoflook werkt als de beste! Het verlaagd je bloeddruk mogelijk met 10 punten.
  • Maretak
  • Meidoorn
  • Hibiscus
  • Maitake, een paddestoel dus
  • Groene groente, zoals boerenkool, daar zit veel kalium in

Verder kun je spirulina en chlorella gebruiken, ook passiebloem, valeriaan, lavendel en een aantal andere kruiden zijn bloeddrukverlagend.

Oh, en wat je niet moet gebruiken is zoethout en panax ginseng, die verhogen de bloeddruk

Supplementen

Er zijn een aantal supplementen die je extra kunt slikken om je bloeddruk te verlagen.

  • Vitamine C, 1000mg per dag kan je bloeddruk met 5 – 10 punten verlagen
  • Magnesium, ontspant de bloedvaten

Drink genoeg

Last but not least: drink genoeg. Als je te weinig drinkt kan je bloeddruk met 10 punten verhogen. Dus vergeet niet om per dag twee liter water te drinken. Koffie en frisdrank geldt uiteraard niet.