Om van een bijnieruitputting te genezen zijn een aantal dingen nodig:

  • Voeding
  • Supplementen
  • Beweging
  • Levensstijl
  • Slaap

Voeding

Bij je voeding is het belangrijk dat je drie ingredienten in elke maaltijd hebt:

  1. een eiwit
  2. een ongeraffineerde koolhydraat
  3. een vet

Deze drie geven je de benodigde energie en houden de energie stabiel. Het is natuurlijk belangrijk dat je een gezonde maaltijd eet. Pizza, patat…enzo…hoef ik niet uit te leggen neem ik aan. Verder is het belangrijk dat je goed kauwt. Dat geeft ten eerste rust omdat je de tijd neemt om te eten. Ten tweede zijn de spijsverteringenzymen meer uitgeput dan gemiddeld door de stress. Als je je voeding goed kauwt dan wordt je voeding al gedeeltelijk voorverteerd in de mond. Dat legt dus minder druk op de rest van je spijsvertering in je maag en darmen.

Supplementen

Er zijn een aantal supplementen die effectief zijn bij het genezen van bijnieruitputting.

  • Vitamine B3, (Niacine) ongeveer 125 mg per dag
  • Vitamine B6, 50 tot 100 mg per dag
  • Vitamine B5, (Pantotheenzuur) 1200 tot 1500 mg per dag
  • Magnesium, 200 tot 400 mg per dag. Magnesium citraat of glycinaat is beter opneembaar, bij goedkopere magnesium kun je diarree krijgen bij 400 mg.
  • Vitamine C, het enige tot nu toe bekende orgaan wat vitamine C op kan slaan is de bijnier. Als die uitgeput is zal er ook een behoefte zijn aan vitamine C. De mens is een van de weinige soorten die niet zijn eigen vitamine C kan aanmaken in het lichaam. Een kat en een hond kunnen dat wel. Als we kijken hoeveel vitamine C dieren aanmaken per dag en dat omrekenen naar het lichaamsgewicht van een mens komen we op 2 tot 4 gram per dag. Per kilo lichaamsgewicht blijken dieren ongeveer 30mg aan te maken. Gaan we uit van een gemiddeld gewicht van 70 kilo voor een mens dan is dat 2100 mg per dag als een minimum. Dus een dosis van 2 gram per dag is je absolute minimum, niet de ADH van het voedingscentrum van 60 mg (Dat is een dikke cavia van 2 kilo).
    Welke vitamine C neem je dan? Eentje die pH gestabiliseerd is en een time-released. Dat is omdat je lichaam door de bijnieruitputting al verzuurd is en dat moet niet meer worden door vitamine C (=AscorbineZUUR). Daarbij zul je een teveel aan vitamine C uitplassen als je ineens een vitamine C piek in je lichaam krijgt. Dat voorkom je door een time-released vitamine C te kopen. pH stabilisatie kan het beste met mineralen gebeuren en niet met sodium bicarbonaat.
  • Water en zout, bij het opstaan ’s ochtends is het goed om een halve liter water met een gram zout te drinken. Het zout moet dan wel keltisch zeezout of himalayazout zijn. Bijnieruitputting kenmerkt zich ook door een verlaagde aldosteron spiegel. Een hormoon aangemaakt door de bijnieren. Dat hormoon vertelt het lichaam om zout vast te houden of niet. Als het nivo aldosteron te laag is wordt er te weinig zout vastgehouden en dan kan het lichaam niet goed water vasthouden. Gevolg is dus uitdroging, lage bloeddruk, duizeligheid bij het opstaan en als je dan drinkt, moet je naar de wc om het uit te plassen.

Kruiden

HPA-as, bijnieruitputting
  • Ashwaganda om de HPA-as te reguleren. De samenwerking en balans van de Hypothalamus-Pijnappel-Bijnier (Adrenal)
  • Siberische Ginseng, een chinees kruid wat van oudsher gebruikt wordt om nier en lever problemen te verhelpen. Het bevordert fysiek en mentaal welzijn en helpt om beter te slapen
  • Maca, een zuid Amerikaans wortel die helpt bij het reguleren van de hormoonhuishouding, goed voor het libido en uithoudingsvermogen
  • Zoethout, zorgt ervoor dat er minder cortisol wordt afgebroken…huh…maar cortisol moest toch minder worden? De cortisolproduktie moet omlaag. Zoethout zorgt dat er minder hoeft worden aangemaakt omdat de cortisol langer meegaat. Dus is de belasting van de bijnieren lager.
  • Cordyceps, geeft je extra energie doordat VO2-max tot 40% omhoog gaat. Je lichaam neemt dus meer zuurstof op en dat levert energie op
  • Rhodiola, heeft ook een verhogend effect op je VO2-max. Daarnaast kalmeert het je.

De kruiden maken dat je je beter op je gemak voelt, beter slaapt, reguleren de HPA-as en verminderen menstruele problemen die ook bij bijnieruitputting kunnen horen.

Te vermijden voedingsmiddelen

Er zijn een aantal kruiden die je beter niet kunt gebruiken of zoveel mogelijk beperken. Dat zijn de stimulerende kruiden. Omdat die stimuleren zul je erg actief kunnen worden en dat is nu juist even niet de bedoeling. De te vermijden kruiden zijn:

  • Koffie
  • Cacao
  • Guarana
  • Groene koffie
  • Zwarte thee

Deze kruiden bevatten caffeine en die geven de bijnier een uitnodiging om harder te werken.

Beweging

Beweging is goed voor je, maar als je bijnieruitputting hebt dan zul je een beetje op 3 dingen moeten letten:

  1. Als je sport is het niet aan te raden langer dan 45 minuten of een uur intensief te sporten. Dat is omdat na die tijd er een stressreactie komt in je lichaam. Er wordt dan extra cortisol aangemaakt (het stresshormoon) om het lichaam te herstellen van de inspanning.
  2. Een competative sport is wat minder goed. De competitie levert stress op en die wil je nou net vermijden. Dus 40 baantjes willen zwemmen in een half uur is ook een competitie, maar dan met jezelf. Wandelen of trampoline springen zijn uitstekende vormen van lichaamsbeweging bijvoorbeeld.
  3. Als je wat intensiever sport, doe dat dan in de ochtend. Sporten laat de cortisolproduktie stijgen en in geval van bijnieruitputting moet er goed geslapen worden. Dat gaat beter met een zo laag mogelijk cortisol nivo. ’s Avonds kun je wat licht yoga doen als je wil bewegen.

Bijnieruitputting en Levensstijl

Genezen van een bijnieruitputting houdt ook in dat je je levensstijl aan moet passen. Dus zorgen dat je minder stress krijgt. Er zijn ook een aantal geestelijk kenmerken van mensen met bijnieruitputting waar je naar kan kijken. Dat zijn bijvoorbeeld het over je grenzen laten gaan en zelf over je eigen grenzen gaan. Doorgaan terwijl je eigenlijk moe bent. Geen NEE kunnen zeggen omdat dingen nu eenmaal zo horen of van je verwacht worden. Altijd bezig zijn: interessant is dat het stresshormoon cortisol het bloed meer naar de extremen van je lichaam stuurt; handen en voeten, en die willen dan wat gaan doen ipv stil zitten.

Een aantal stressfactoren kan je misschien makkelijk weghalen. Als je beter gaat eten heeft je lichaam minder stress om afvalstoffen te verwerken. Straling levert je lichaam ook stress op en je kunt zorgen dat jouw huis zo stralingsvrij mogelijk wordt. Sommige factoren zijn moeilijker zoals je werk en relaties. Want ergens moet er brood op de plank komen, maar dan niet ten koste van jouw gezondheid. Maar als je werk teveel stress oplevert is het beter voor jou dat je er iets aan doet, misschien wel daar weggaat. En het is ook een gegeven dat er steeds meer mensen moe en uitgeput thuiszitten. Dat is toch een teken aan de wand dat er niet goed wordt omgegaan met de werknemer. Helaas is het zo dat werkgevers de zaken niet zullen veranderen, dat doen ze pas als de werknemers zeggen:”Tot hier en niet verder.” En als je bijnieruitputting hebt is dat toch een teken dat je op een goede lieve manier voor jezelf moet opkomen.

Tijd tot genezing

Het hangt ervanaf hoe ernstig je bijnieruitputting is. In het milde geval duurt dat 6 maanden, in het gemiddelde geval 12 maanden en in het ernstige van bijnieruitputting geval duurt het bijna 2 jaar. Het is een proces wat tijd nodig heeft en met behulp van bovenstaande tips zou je je in een maand al beter moeten voelen. Maar je moet wel doorgaan, je bent waarschijnlijk niet beter in 1 maand. Je kunt daarvoor ook een dagboek bijhouden met wat je nu al weer kan. Wij zijn als mensen vergeetachtig als het gaat om hoe we ons voelen. Als we ons goed voelen vergeten we dat dat gisteren niet zo was en als we ons niet goed voelen dan zijn we vergeten dat we ons gisteren heel goed voelden. Dus het kan een hulp zijn om een dagboek bij te houden van hoe je je voelt. Als je twee maanden echt rust neemt kan het proces in twee maanden. Maar leven in deze maatschappij vraagt zijn tol, je hebt stress van werk, relaties, straling, belasting enzovoort.