Om Lyme te lijf te gaan moet je zorgen dat je lymfe-doorstroming op gang blijft. En daarvoor moet je bewegen en in actie komen. Maar ik neem aan dat ik je niet hoef te overtuigen dat bewegen goed voor je is. Yoga, wandelen, zwemmen, noem maar op. Als je twee vliegen in 1 klap wil slaan kun je “Hot Yoga” of “Bikram Yoga” gaan doen. Dan heb je zowel de hitte waar de Lyme niet tegen kan als de beweging.

Het beste boek over Lyme

Bewegen en Lymfe

Omdat het lymfestelsel geen eigen pomp heeft, moet het geholpen worden om de lymfe goed te laten doorstromen. Dat doe je door te bewegen. Door spanning – ontspanning. Trampolinespringen is een vrij ideale manier om dat te doen. Bij elke landing voel je alle spieren lichtjes samentrekken, als je in de lucht zweeft ontspant alles. Dat een aantal minuten doen doet de lymfe veel sneller stromen.

Het lymfe stelsel en bewegen

Cranio-sacraal

Er zijn ook speciale lymfedrainages te vinden in massage, maar ook de meeste cranio-sacraaltherapeuten kunnen je een lymfebehandeling geven. Dan wordt een diepe rust gecombineerd met een lymfedrainage. Dat maakt die behandeling extra fijn.

Koud-warm therapie

Je kunt ook warm-koud douchen. 1 minuut warm douchen, dan 1 minuut koud, dan weer warm enzovoort. Dat maakt dat de adertjes uitzetten en weer samentrekken. Als je inspiratie zoekt, Google dan maar eens op “Wim Hof” of “The Iceman”.

Iceman Wim Hof

Bewegingsseries

Zelf houd ik wel van series die je kunt doen om te bewegen:

Terug naar de Lyme Index